07. KribleKrable - Vandhulsundersøgelse
Der findes mere end 40.000 arter af planter, dyr og svampe i Danmark. Ingen kender dem alle. Men ved at tælle ben, antenner og øjne, se på former, farver og størrelser kan man sammenligne dyrearterne og se de små forskelle og ligheder, der viser hvilken art det er!
Vi skal lave vandhulsundersøgelser, hvor vi undersøge hvor mange forskellige dyr vi kan finde og hvor forskellige de er! Derudover kigger vi på forskelligheder og ligheder med dyr på land
06.KribleKrable - bioblitz og forskelligheder
Der findes mere end 40.000 arter af planter, dyr og svampe i Danmark. Ingen kender dem alle. Men ved at tælle ben, antenner og øjne, se på former, farver og størrelser kan man sammenligne dyrearterne og se de små forskelle og ligheder, der viser hvilken art det er!
Vi skal lave en bioblitz, så vi kan se hvor mange forskellige dyr vi kan finde og se hvor forskellige de er!
04. KribleKrable - Grundlæggende forståelse
Der findes mere end 40.000 arter af planter, dyr og svampe i Danmark. Ingen kender dem alle. Men ved at tælle ben, antenner og øjne, se på former, farver og størrelser kan man sammenligne dyrearterne og se de små forskelle og ligheder, der viser hvilken art det er!
Vi skal lave nogle forskellige aktiviteter der giver en grundlæggende forståelse for hvad Kribklekrablelivet er. Vi skal lære lidt om levesteder, hastigheder og kæmpeinsekte
02. Snak og æd
Jagt har altid været en del af menneskets natur for at få mad og andre ressourcer. Vi snakker om det dyr vi skal spise, jagten, drabet og etiske overvejelser omkring jagten, måske prøver vi nogle jagtfærdigheder af. Vi snakker om dyrets biologi, hvor lever det, hvad spiser det og fødekæder generelt.
Dyret vi har ”jagtet” skal vi finde kødet på og når det er sikret, så skal vi prøve at disikere dyret, vi skal kigge på indvolde og prøve at finde fasanens tænder osv.
08. KribleKrable - byg insekthoteller
Desværre er der mange Kriblekrabledyr som de senere år er blevet hjemløse og det skal vi forsøge at lave om på. Vi skal bygge flotte, sjove, skæve og underlige Kriblekrablehoteller – der forhåbentlig bliver fyldt med beborere! Men for at kunne bygge det bedste hotel til lige nøjagtigt dem du vil have til at flytte ind, så kræver det at du ved lidt om dyrene. Derfor starter vi med at kigge lidt på levesteder og hvordan vi bedst kan efterligne dette i vores små Kriblekrablehoteller.
Vi bygger grundlæggende til Kriblekrabledyr eller vilde bier
02. Snak og æd
Jagt har altid været en del af menneskets natur for at få mad og andre ressourcer. Vi snakker om det dyr vi skal spise, jagten, drabet og etiske overvejelser omkring jagten, måske prøver vi nogle jagtfærdigheder af. Vi snakker om dyrets biologi, hvor lever det, hvad spiser det og fødekæder generelt.
Dyret vi har ”jagtet” skal vi finde kødet på og når det er sikret, så skal vi prøve at disikere dyret, vi skal kigge på indvolde og prøve at finde fasanens tænder osv.
Rundvisning ved Besøgscenter Østerild
Besøgscenter Østerild er en alle tiders mulighed for at åbne elevernes øjne for de naturvidenskabelige uddannelser. Her kan de opleve og sanse verdens førende vindteknologi.
Vi arrangerer guidede ture for skoler, der vil have mest muligt ud af en tur til Test- og Besøgscenter Østerild.
Få viden om vind ved Besøgscenter Østerild
Besøgscenter Østerild er en alle tiders mulighed for at åbne elevernes øjne for de naturvidenskabelige uddannelser. Her kan de opleve og sanse verdens førende vindteknologi, mens de med vores målrettede undervisningsmateriale løser opgaver inden for matematik og fysik.
Kontakt Besøgscenter Østerild for materiale og yderligere spørgsmål: testcenter@thisted.dk
Det er OS der laver MAD
Under titlen: ’Det er OS der laver MAD’, retter dette tilbud sig mod elever på alle trin i grundskolen. Dagen indledes med et gårdbesøg hos en lokal producent (fx. æg, grøntsager, bær, økologiske grise, mælkeproduktion eller andre) som viser rundt og fortæller om produktionen, på et niveau som svarer til børnenes alderstrin og spørgsmål undervejs. Børnene er med til at indsamle råvarer/høste fra gårdens egen produktion, og disse råvarer tager de efter endt besøg med hjem i skolekøkkenet. I skolekøkkenet laver børnene sammen med lærer og tovholder mad af dagens høst.