Forfatterbesøg med De Hemmelige Youtubere

Navn
Maria Rørbæk - børnebogsforfatter

Foredraget om De Hemmelige Youtubere tager udgangspunkt i romanen, men fører også eleverne med ind i forfatterens værksted. Det handler blandt andet om ideudvikling, opbygning af karakterer og dialog. Den røde tråd er mine egne erfaringer med at skrive De Hemmelige Youtubere samtidig med, at eleverne også selv bliver aktive og fx skal prøve at lave små dialoger og skabe deres egen, fælles historie.

Affalds­sortering på skolen

Navn
Thy Forsyning

Prøv Affald.dk's undervisningsforløb til mellemtrinnet. Tag eleverne med ind i et univers af affald, genbrug og forbrug.

Forløbet er gratis og tager udgangspunkt i affaldssorteringen på jeres skole. 

Det er nemt at tilgå og henvender sig både til jer, der allerede er godt i gang med at sortere på skolen, og til jer der skal til at i gang.

Forløbet er godkendt af Friluftsrådets Grøn skole-program og består af 13-14 lektioner, der kan fordeles på enkelte fag over et længere forløb eller gennemføres i en temauge. 

Thy Genbrugsguider

Navn
Thy Forsyning

Thy Genbrugsguider - små guider, store forandringer

Velkommen til Thy Genbrugsguider – et sanseligt og legende undervisningsunivers for børnehaver og indskoling i Thy. Her bliver børnene uddannet til Genbrugsguider og får mulighed for at opdage, sortere og skabe med affald.

Palle P og perlen af Marianne Iben Hansen

Navn
KulturRummet

Skal din 2. klasse se teaterstykket Palle P og perlen på Limfjordsteatret 12-15. november? 

Book dette forløb før/efter teaterstykket, hvis I ønsker jer flere aktiviteter, når I alligevel er i Thisted. I har også mulighed for at booke forløbet ugen op til som forberedelse til teaterstykket, hvor I kan komme til det nærmeste bibliotek, eller vi kan komme til jer. 

I er selvfølgelig også velkomne til at booke forløbet, selvom I ikke skal se teaterstykket. 

10. Snit din egen snittekniv

Navn
Natur- og friluftsvejledningen

Kniven har altid været et uundværlig redskab for mennesket, hvad enten den skal bruges til at partere et dyr, snitte en snobrødspind eller en ny ske. Men hvordan laver man en kniv, hvordan skal skæftet være og kan man overhovedet selv lave sådan en?

Vi skal designe skæftet, hvordan mærkes det optimale skæfte, skal det være stort eller lille? Efter designfasen skal vi snitte et skæfte i friskt træ, med et rigtigt knivsblad.

07. KribleKrable - Vandhulsundersøgelse

Navn
Natur- og friluftsvejledningen

Der findes mere end 40.000 arter af planter, dyr og svampe i Danmark. Ingen kender dem alle. Men ved at tælle ben, antenner og øjne, se på former, farver og størrelser kan man sammenligne dyrearterne og se de små forskelle og ligheder, der viser hvilken art det er!

Vi skal lave vandhulsundersøgelser, hvor vi undersøge hvor mange forskellige dyr vi kan finde og hvor forskellige de er! Derudover kigger vi på forskelligheder og ligheder med dyr på land

04. Grønt sløjd - træ & design

Navn
Natur- og friluftsvejledningen

I grønt sløjd arbejder vi i udgangspunktet med frisk træ, fokus er på at designe et emne og så lave det i virkeligheden...med de naturlige ressourcer og snittegrej vi til rådighed. Kniven har altid været et uundværlig redskab for mennesket, hvad enten den skal bruges til at partere et dyr, snitte en snobrødspind eller en ny ske. Men hvordan bruger man en kniv korrekt og sikkert?

Grundlæggende arbejder vi ud fra at vi designer noget først og så prøver at lave det i virkeligehden bagefter, det kunne eksempelvis være:

Skovblyant

Smørekniv

En brumme

Svamp

05. KribleKrable - Grundlæggende forståelse

Navn
Natur- og friluftsvejledningen

Der findes mere end 40.000 arter af planter, dyr og svampe i Danmark. Ingen kender dem alle. Men ved at tælle ben, antenner og øjne, se på former, farver og størrelser kan man sammenligne dyrearterne og se de små forskelle og ligheder, der viser hvilken art det er!

Vi skal lave nogle forskellige aktiviteter der giver en grundlæggende forståelse for hvad Kribklekrablelivet er. Vi skal lære lidt om levesteder, hastigheder og kæmpeinsekte

02. Snak og æd

Navn
Natur- og friluftsvejledningen

Jagt har altid været en del af menneskets natur for at få mad og andre ressourcer.  Vi snakker om det dyr vi skal spise, jagten, drabet og etiske overvejelser omkring jagten, måske prøver vi nogle jagtfærdigheder af. Vi snakker om dyrets biologi, hvor lever det, hvad spiser det og fødekæder generelt.

Dyret vi har ”jagtet” skal vi finde kødet på og når det er sikret, så skal vi prøve at disikere dyret, vi skal kigge på indvolde og prøve at finde fasanens tænder osv.

08. Fuglene flytter ind

Navn
Natur- og friluftsvejledningen

Alle kender fuglene og kigger i et eller andet omfang på fugle. Der findes heldigvis rigtig mange forskellige fugle rundt om os og kan vi få dem til at flytte ind i haven eller institutionen, så kan vi rigtig nærstudere dem. Vi skal prøve at gøre institutionen/haven mere attraktiv for fuglene ved at lave fuglefoder, fuglehuse og så skal vi da også se om vi kan kigge på nogle fugle med kikkerterne. 

Man kan fodre fuglene året rundt, ved at fodre fuglene hjælper du fuglene, men du etablere også et sikkert sted du kan se fuglene.